Ten artykuł to Twój osobisty przewodnik po jednym z najpiękniejszych polskich utworów "Dni, których nie znamy" Marka Grechuty. Niezależnie od tego, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki z gitarą, czy masz już za sobą kilka muzycznych podróży, pokażę Ci, jak zagrać ten ponadczasowy klasyk. Przygotuj się na podróż przez proste akordy i chwytliwy rytm, który porusza serca od pokoleń.
Akordy do "Dni, których nie znamy" prosty przewodnik, jak zagrać klasyk Grechuty
- Graj w tonacji a-moll, używając podstawowych akordów: a, G, C, E (lub E7).
- Zacznij od prostego bicia gitarowego, np. harcerskiego (dół-dół-góra-góra-dół-góra).
- Znajdziesz tu wersje akordów zarówno dla początkujących, jak i średnio zaawansowanych.
- Poradnik uwzględnia wskazówki dotyczące płynnych przejść między akordami, zwłaszcza C-G-E.
- Akordy są również dostępne na ukulele i wskazówki dla pianina.
Ten utwór to absolutny klasyk, który musisz znać
"Dni, których nie znamy" to więcej niż piosenka to hymn pokolenia, który wciąż rezonuje z Polakami. Utwór, skomponowany przez genialnego Jana Kantego Pawluśkiewicza do poetyckich słów Marka Grechuty, od lat towarzyszy nam przy ogniskach, na spotkaniach z przyjaciółmi i w chwilach zadumy. Jego uniwersalne przesłanie o poszukiwaniu siebie i marzeniach sprawia, że jest aktualny dziś, tak samo jak w dniu premiery.
To właśnie ta ponadczasowość i prostota przekazu sprawiają, że chcemy do niego wracać i uczyć się grać. Wiem z własnego doświadczenia, jak wiele radości daje możliwość zagrania utworu, który ma takie znaczenie dla polskiej kultury muzycznej.

Przygotuj się do gry: co musisz wiedzieć i mieć pod ręką
Zanim zaczniemy, upewnij się, że Twój instrument jest gotowy do muzycznej podróży. Najważniejsze to nastrojenie! Użyj do tego darmowej aplikacji na smartfona lub tradycyjnego tunera elektronicznego. Dobrze nastrojony instrument to podstawa, aby wszystko brzmiało czysto i przyjemnie.
Teraz zobaczmy, jak wyglądają podstawowe akordy, których będziemy potrzebować. Skupimy się na tonacji a-moll, która jest najczęściej wybierana ze względu na swoją prostotę i wygodę dla większości gitarzystów.
Akord a-moll (a)
Ułożenie palców:
- Palec wskazujący (1): na drugim progu struny B (drugiej od dołu)
- Palec środkowy (2): na drugim progu struny D (czwartej od dołu)
- Palec serdeczny (3): na trzecim progu struny G (trzeciej od dołu)
- Struna E (najgrubsza) i struna e (najcieńsza) są grane pusto.
Akord G-dur (G)
Ułożenie palców:
- Palec wskazujący (1): na drugim progu struny A (piątej od dołu)
- Palec środkowy (2): na trzecim progu struny E (najgrubszej)
- Palec serdeczny (3): na trzecim progu struny wysokiej e (najcieńszej)
- Struny D i G są grane pusto.
Akord C-dur (C)
Ułożenie palców:
- Palec wskazujący (1): na pierwszym progu struny B (drugiej od dołu)
- Palec środkowy (2): na drugim progu struny D (czwartej od dołu)
- Palec serdeczny (3): na trzecim progu struny A (piątej od dołu)
- Struny G i E (najgrubsza) są grane pusto.
Akord E-dur (E)
Ułożenie palców:
- Palec wskazujący (1): na pierwszym progu struny G (trzeciej od dołu)
- Palec środkowy (2): na drugim progu struny A (piątej od dołu)
- Palec serdeczny (3): na drugim progu struny D (czwartej od dołu)
- Struny E (najgrubsza), B i e (najcieńsza) są grane pusto.
Akord E7
Ułożenie palców:
- Palec wskazujący (1): na pierwszym progu struny G (trzeciej od dołu)
- Palec środkowy (2): na drugim progu struny A (piątej od dołu)
- Palec serdeczny (3): na drugim progu struny D (czwartej od dołu)
- Palec mały (4): na drugim progu struny B (drugiej od dołu)
- Struna E (najgrubsza) jest grana pusto.
Zagraj "Dni, których nie znamy" w najprostszej wersji dla początkujących
Zacznijmy od tego, co najważniejsze tekstu piosenki z akordami umieszczonymi tam, gdzie powinny się pojawić. Ta wersja jest idealna na początek, skupia się na podstawowych przejściach, które pozwolą Ci poczuć utwór.
(a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz.
Teraz przejdźmy do refrenu. Tutaj pojawia się akord E lub E7, który może na początku sprawić trochę trudności, ale spokojnie, zaraz wszystko wyjaśnimy.
(a) Dni, któ(G)rych nie(C) znamy,(E) (a) jeszcze(G) nie(C) odkryliśmy,(E) (a) co(G) przyniesie(C) jutro,(E) (a) zwykły(G) dzień(C) czy(E7) noc.
Przejście z akordu C na G, a potem na E (lub E7) to często największe wyzwanie dla początkujących. Oto kilka rad, jak sobie z tym poradzić:
- Ćwicz powoli: Nie próbuj od razu grać szybko. Skup się na płynnym przenoszeniu palców z jednego akordu na drugi.
- Wizualizuj ruch palców: Zanim jeszcze oderwiesz palce od gryfu, pomyśl, gdzie mają trafić przy następnym akordzie.
- Minimalizuj ruch: Staraj się, aby ruchy palców były jak najmniejsze. Czasem wystarczy przesunąć jeden lub dwa palce, a reszta zostaje na miejscu lub tylko lekko się przesuwa.
- Powtarzaj sekwencję: Graj wielokrotnie fragment C-G-E. Powtarzanie jest kluczem do wyrobienia pamięci mięśniowej.
- Słuchaj oryginału: Zwróć uwagę, jak w oryginale brzmią te przejścia. To może pomóc Ci wyczuć rytm i dynamikę.
Odkryj rytm piosenki: jakie bicie gitarowe pasuje najlepiej?
Klasycznym i bardzo popularnym biciem do "Dni, których nie znamy" jest tak zwane bicie "harcerskie" lub "ogniskowe". Wykonuje się je w następujący sposób: dół-dół-góra-góra-dół-góra. To proste, ale bardzo rytmiczne i pasujące do balladowego charakteru utworu. Spróbuj zagrać je na jednym akordzie, aby poczuć jego puls. Pamiętaj, że tempo powinno być umiarkowane, aby nie zgubić się w rytmie.
Jeśli szukasz czegoś jeszcze spokojniejszego, możesz spróbować prostego bicia: dół-góra-dół-góra. To bicie jest bardziej stonowane i podkreśla liryczny nastrój piosenki. W wideo-poradniku, który znajdziesz powyżej, zobaczysz, jak te bicia wyglądają w praktyce, co na pewno ułatwi Ci naukę i pozwoli szybko zacząć grać.
Pełne opracowanie z tekstem i akordami (gotowe do wydruku)
Oto pełna wersja utworu z akordami, którą możesz sobie wydrukować i mieć zawsze pod ręką. Zawiera wszystkie zwrotki i refreny, z precyzyjnie rozmieszczonymi akordami nad tekstem. To Twoja gotowa ściągawka!
(a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Dni, któ(G)rych nie(C) znamy,(E) (a) jeszcze(G) nie(C) odkryliśmy,(E) (a) co(G) przyniesie(C) jutro,(E) (a) zwykły(G) dzień(C) czy(E7) noc. (a) Dni, któ(G)rych nie(C) znamy,(E) (a) jeszcze(G) nie(C) odkryliśmy,(E) (a) co(G) przyniesie(C) jutro,(E) (a) zwykły(G) dzień(C) czy(E7) noc. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Zanim(G) noc(C) pochłonie(G) resztki dnia, (a) zanim(G) ptaki(C) ucichną(G) już, (a) zanim(G) wiatr(C) zanuci(G) kołysankę, (a) zanim(G) przyjdzie(C) sen(G) i(a) kurz. (a) Dni, któ(G)rych nie(C) znamy,(E) (a) jeszcze(G) nie(C) odkryliśmy,(E) (a) co(G) przyniesie(C) jutro,(E) (a) zwykły(G) dzień(C) czy(E7) noc. (a) Dni, któ(G)rych nie(C) znamy,(E) (a) jeszcze(G) nie(C) odkryliśmy,(E) (a) co(G) przyniesie(C) jutro,(E) (a) zwykły(G) dzień(C) czy(E7) noc.
Wersja dla średnio zaawansowanych: dodaj głębi swojej grze
Jeśli czujesz się już pewniej z podstawowymi akordami i przejściami, czas na małe urozmaicenia, które dodadzą Twojej grze głębi. Możesz eksperymentować z akordem E7 tam, gdzie wcześniej grałeś E często dodaje to utworowi lekkości i "smaczku". Niektórzy gitarzyści lubią też dodać akord Dm przed C, tworząc ciekawą progresję a-G-Dm-C-G. Jeśli chcesz zmienić tonację na łatwiejszą, rozważ użycie kapodastera na drugim progu i granie w tonacji g-moll (chwyty: g, F, B, D). To świetny sposób, by ćwiczyć w innej tonacji, używając prostszych palców.
Dla tych, którzy chcą nadać utworowi bardziej subtelny charakter, polecam spróbować gry palcami (fingerstyle). Prosty wzór, który możesz zastosować, polega na graniu kolejno strun składowych akordu. Na przykład dla akordu a-moll możesz zagrać: bas (struna A), potem struny G, B, e, a następnie znowu bas i struny G, B, e. Eksperymentuj z różnymi kombinacjami, aby znaleźć swój własny, unikalny styl dla tego utworu.
Unikaj najczęstszych błędów, grając ten utwór
Jak już wspominałem, płynne przejście między akordami C, G i E (lub E7) to klucz do sukcesu w tym utworze. Oto kilka konkretnych ćwiczeń, które pomogą Ci to opanować:
- Ćwiczenie "trójkąta": Graj sekwencję C-G-E-C-G-E... w bardzo wolnym tempie. Skup się na tym, aby każde przejście było czyste i bez zbędnych pauz.
- "Przyklejanie" palców: Staraj się, aby palce, które nie zmieniają pozycji między akordami, pozostały na gryfie. Na przykład, przechodząc z G na C, palec wskazujący może pozostać na pierwszym progu struny B, a środkowy i serdeczny mogą się tylko lekko przesunąć.
- Ćwiczenie z metronomem: Ustaw metronom na bardzo wolne tempo (np. 60 BPM) i graj całą piosenkę, starając się trafiać w każdy akord dokładnie na wybiciu. Stopniowo zwiększaj tempo, gdy poczujesz się pewniej.
Utrzymanie właściwego rytmu i tempa to kolejna ważna kwestia. "Dni, których nie znamy" ma spokojny, ale konsekwentny puls. Jeśli masz tendencję do przyspieszania lub zwalniania, ćwiczenie z oryginalnym nagraniem Marka Grechuty jest nieocenione. Możesz też nagrywać siebie i odsłuchiwać, aby wychwycić momenty, w których tracisz rytm.

Zagraj "Dni, których nie znamy" nie tylko na gitarze!
Jeśli grasz na ukulele, mam dla Ciebie świetną wiadomość ten utwór brzmi na nim równie pięknie! W tonacji a-moll będziesz potrzebować akordów:
- Am (a-moll)
- G (G-dur)
- C (C-dur)
- E7 (E-dur septymowy)
Są to bardzo popularne i stosunkowo łatwe do zagrania chwyty na ukulele, więc szybko poczujesz się komfortowo.
Dla grających na pianinie lub keyboardzie, zasada jest podobna. Użyjemy tych samych akordów: a-moll, G-dur, C-dur, E-dur (lub E7). Proponuję proste rozwiązanie: w lewej ręce graj podstawę akordu (tzw. prymę), czyli dźwięk a, G, C lub E, a w prawej ręce akordy, które już znasz z gitary. Możesz też spróbować grać same akordy w obu rękach, starając się utrzymać rytm piosenki.
Przeczytaj również: Jak zagrać na pianinie Sanah – proste metody dla każdego początkującego
Podsumowanie i Twoje kolejne kroki
Mam nadzieję, że ten przewodnik pomógł Ci odkryć radość płynącą z grania "Dni, których nie znamy" na wybranym instrumencie. Teraz wiesz już, jak zagrać ten piękny utwór, niezależnie od Twojego poziomu zaawansowania, a także jak poradzić sobie z najczęstszymi wyzwaniami, takimi jak płynne przejścia między akordami.
- Opanowałeś podstawowe akordy (a, G, C, E/E7) i wiesz, jak je zagrać.
- Poznałeś prostą progresję akordów i rytm, który idealnie pasuje do utworu.
- Dowiedziałeś się, jak ćwiczyć przejścia między akordami i utrzymać rytm.
- Masz gotowe opracowanie akordów do druku oraz wskazówki dla ukulele i pianina.
Z mojego doświadczenia wiem, że nauka gry na instrumencie to przede wszystkim cierpliwość i regularne ćwiczenia. "Dni, których nie znamy" to utwór, który daje ogromną satysfakcję, gdy uda się go zagrać płynnie. Pamiętaj, że każdy, nawet najmniejszy postęp, jest krokiem naprzód. Nie zniechęcaj się, jeśli na początku coś nie wychodzi idealnie z każdym kolejnym zagraniem będzie coraz lepiej.
A jakie są Twoje ulubione momenty w tym utworze? Czy masz własne sposoby na płynne przejścia między akordami, którymi chciałbyś się podzielić? Daj znać w komentarzach!
